Megállás és várakozás

A közlekedés szükséges és hasznos tevékenysége a társadalomnak. A közlekedés rendje a feltétele annak, hogy a közlekedés eredeti rendeltetése megvalósuljon. A közlekedési szabályok betartása és betartatása mindenkinek érdeke, hiszen a folyamatosan növekvő forgalom számos veszélyhelyzetet idézhet elő.

Sorozatunk első részében a megállással, várakozással és az ezekre vonatkozó tilalmakkal foglalkozunk. A KRESZ rendelkezései szerint járművel megállni csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad. Egyirányú forgalmi úton az úttest bal szélén akkor szabad megállni, ha a jármű mellett az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely marad.

Megállni kizárólag az útnak a közúti járművek közlekedésére szolgáló részén szabad. Minden egyéb helyen, például járdán, füvesített területen, összességében az úttestet elhagyva, csak akkor szabad megállni, ha azt valamilyen jelzés megengedi.

Amennyiben nincs lehetőség a szabályos megállásra (például az úttest jobb szélén már mások állnak), vagy a megállást megtiltják, akkor ezen a helyen a forgalmat tilos elhagyni, tovább kell haladni.

Különbséget kell tennünk megállás és várakozás között. A megállás időtartama lehet a folyamatos be- és kiszállás, valamint rakodás ideje, illetve azon túl legfeljebb öt perc, ha a vezető a járműben, vagy közvetlen közelében marad. Az a lényeg, hogy a jármű bármikor el tudja hagyni a helyszínt. Nem minősül megállásnak az egy helyben tartózkodás akkor, ha az olyan műszaki hiba miatt történik, amely miatt nem képes a jármű továbbhaladni, illetve ha a jármű forgalmi okból áll meg.

Várakozásról beszélünk abban az esetben, ha a vezető a járművet elhagyja, vagy ha a járműnél tartózkodik és a leállás óta legalább 5 perc telt el.

Ezen alapszabályok betartásán túl ügyelni kell arra is, hogy meghatározott helyeken a KRESZ előírásai tiltják a gépjárművel történő megállást vagy várakozást. Ilyen esetekben nincs szükség külön jelzésre vagy útburkolati jel felfestésére, a tilalom magából a jogszabályból ered.  Ilyen pl. a KRESZ azon rendelkezése, mely kimondja, hogy tilos megállni útkereszteződésben és az úttestek széleinek metszéspontjától számított 5 méter távolságon belül, vagy kijelölt gyalogos-átkelőhelyen, valamint a gyalogos-átkelőhely előtt személygépkocsival, motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral, kerékpárral és kézikocsival 5 méter, egyéb járművel 15 méter távolságon belül.

Ugyanilyen jogszabályi előírásból eredő tilalom a várakozásra vonatkozóan az az előírás pl., hogy tilos várakozni, ahol a jármű az útmenti ingatlanra való behajtást vagy az onnan történő kihajtást – az ingatlannal rendelkezni jogosult hozzájárulása nélkül – akadályozza.

A járművek megállását, vagy várakozását mindezek mellett táblák is tilthatják, így megállás, illetve várakozás megkezdése előtt fokozott figyelmet kell fordítani a kihelyezett közlekedési táblákra.

A megállási tilalmak közvetlenül a közlekedés biztonságát védik. A tilalom elrendelésének oka bizonyos helyszínek tekintetében, hogy az álló jármű a forgalom zavartalan továbbhaladását akadályozza, illetve meghatározott helyek biztonságos és alapos áttekinthetőségét akadályozzák.

A „Megállni tilos” tábla azt jelzi, hogy – a forgalmi vagy műszaki okból szükséges megállást kivéve – megállni, valamint várakozni tilos.

A megállási tilalmat jelző vonal az úttest szélén vagy a járda szegélyén felfestett folytonos vonal, amely szintén a megállási tilalomra hívja fel a figyelmet.

A „Várakozni tilos” tábla azt jelzi, hogy várakozni tilos.

Várakozási tilalmat jelző vonal az úttest szélén vagy a járda szegélyén felfestett szaggatott vonal, amely várakozási tilalomra hívja fel a figyelmet.

Ezekhez kapcsolódva találkozhatunk különböző kiegészítő táblákkal, melyek további információt tartalmaznak például konkrét időszakra vonatkozó időkorlátot határozhatnak meg vagy kijelölt rakodóhely szabadon hagyása érdekében tiltja a megállást. A kiegészítő tábla meghatározhat távolságot is, amelyen a tilalom fennáll.

Fordított a helyzet azonban a járdán történő parkolásnál, melynek feltétele, hogy azt tábla vagy felfestés kifejezetten megengedje. Mivel a KRESZ elsősorban az úttestre engedélyezi a megállást és várakozást ezért járdán és járdaszigeten főszabály szerint tilos az álló járművet elhelyezni, hiszen ez a terület a gyalogosok közlekedését szolgálja. Ezért helytelen, de gyakori az az elképzelés, hogy a járdán csak akkor nem szabad megállni, ha azt tábla tiltja.

A KRESZ rendelkezései szerint a járdán – részben vagy teljes terjedelemben – csak akkor szabad megállni, ha

–     azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi,

–     a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el,

–     a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és

–     a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg.

A jogszabály ebben az esetben az úttesten kívüli megállást több feltétel egyidejű teljesüléséhez köti.

A megállási és várakozási tilalom elkövetőjével szemben a közterület-felügyelő intézkedést kezdeményezhet. Az elkövetett cselekmény súlyosságától és az ezzel okozott veszély mértékétől függően lehet helye figyelmeztetésnek vagy rendőrségi feljelentésnek is.

Fontos tudni, hogy a forgalom biztonságát szolgáló jelzések eltávolítása, megrongálása bűncselekménynek minősül. A jelzőtáblák elvétele esetén a vagyon elleni bűncselekmény mellett a közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény elkövetéséért is felelnie kell az elkövetőnek.